Dr. Harald Schöning hält über ELISE Keynote-Rede auf internationaler Konferenz

 

Am 31. März hielt Dr. Harald Schöning, Vice President Research der Software AG, auf der 9. S-BPM ONE, der Internationalen Konferenz für subjektorientiertes Business Process Management, eine Keynote-Rede mit dem Titel „Learning business process management in an interactive and emotion sensitive fashion”. Er stellte darin ELISE als eine Möglichkeit vor, das Bewusstsein und Wissen zum Thema Geschäftsprozesse zu steigern. (s. u. Abstract).

Die vom Institute of Innovative Process Management e.V. (I2PM) getragene Konferenz, die in der Technischen Universität Darmstadt stattfand, ist ein Forum für den Austausch zwischen Forschungseinrichtungen und Praktikern.
Ein Programmkomitee aus angesehenen internationalen Gutachtern unter dem Vorsitz von Prof. Cornelia Zehbold von der Technischen Hochschule Ingolstadt und Prof. Max Mühlhäuser von der Technischen Universität Darmstadt unterzog die eingereichten wissenschaftlichen Artikel und Fallbeschreibungen einem strengen und anonymen Review-Prozess. Die akzeptierten Beiträge sind in der Digital Library der Association of Computing Machinery (ACM) publiziert.
ABSTRACT OF KEYNOTE

Business processes are the central link between digitization and value-adding business activities. As a consequence, the necessity to train employees in business process management capabilities is constantly growing. There is a wide range of people with a similarly wide range of technical knowledge that have to be educated. This applies to the process specialists, i.e. the people that have to analyze, model, design, adapt, optimize, control, implement, and monitor processes and integrate them in the company’s ecosystem. On the other hand, employees that are not process specialists, have to have a basic understanding for the business processes they have to deal with.

Although many companies are strongly process-oriented, there is a lack of adequate means and solutions to teach the needed business process management knowledge and skills in an individual and focused way.

The talk presents an interactive and emotion sensitive learning environment for teaching the business process management expertise based on the needs of an individual. Virtual reality permits process walk-throughs from various perspectives, and could also be used for process modeling in an innovative environment. Gesture control is used to navigate in the virtual environment. Gamification concepts (“serious games”) are used to keep the students motivated. Emotion capturing (“affective learning”) – analyzing biomedical data of the students – allows to individualize the learning process based on the student’s reaction, e.g. by adapting the learning speed to the individual’s need. This permits to increase efficiency and effectivity of the learning process.

 

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